hétfő, július 24, 2006

umění je nanic

Most van Prágában megint az a szabadtéri, nemzetközi képzőművészeti fesztivál, amiről már tavaly is mutattam képet, illetve amiről az index fórumán egyesekkel beszélgettünk. Most is vannak érdekesek, megmutatok egy párat így apránként, jó?
Az egyik kedvencem egy szellemes indirekt bizonyítás, Milan Knížák és "csoportja" munkája.
Az installáció címe: levél. Hatalmas betonbetűkből áll, és mindössze egyetlen mondat: Umění je nanic, vagyis a művészet semmirevaló.

Kiegészítés: utánaolvastam ennek a Knížák-nak, és azt kellett látnom, hogy talán mégsem úgy van, ahogyan én gondoltam, hanem talán mégiscsak szó szerint kell érteni ezt a szöveget, és az már csak a véletlen műve, hogy hasznosult ez a kijelentés. (ráültek, ugye) Érdekes volna!

Itt a Knížák-ra egy link, ahol pl ilyesmiket mond:
"..Ösztönösen kezdtem keresni az olyasmiket ahol nem teoriákról, hanem a teoriákkal szemben a cselekvésről volt szó. Maga a művészet, s hát aztán különösen, a művészet mint elméleti probléma, sohasem izgatott. Egyszerűen nem volt érdekes.
...A művészet az önmagában pótlék, vagy segédeszköz, mert amikor az élet önmagában elég gazdag és erős, akkor nincs szükség ilyesféle segítségre. Egy nem feltétlenül szerencsés példával élve, ha benned lakik Isten, akkor nincs szükséged arra, hogy templomba járj. "

Mit gondoltok?

Még valami. Ez a Knížák a prágai Nemzeti Galéria igazgatója, de ilyen-olyan okok miatt nem túl népszerű a fiatal művészek körében, ezért azok tiltakozásképpen fogták magukat, és teleszarták a galéria "cseh művészet 1900-1960 között" című állandó kiállításának termét.
Nekem ez nagyon tetszik!

Nincsenek megjegyzések: